Hyvesblog
Image default
Internet marketing

Zijn reviews op social media betrouwbaar?

De consumentenbond waarschuwde in maart 2019 al dat het manipuleren van reviews erg makkelijk is. Onlangs werd ook nog eens bekend dat het ook gemakkelijk is voor ondernemers om “nep”reviews te kopen bij speciale bedrijven. Kunnen we online reviews dan nog wel vertrouwen, met name die op social media waar alles al mooier lijkt dan dat het is? 

Reviews wegen zwaar mee bij beslissen tot aankoop
Uit onderzoek door Motivaction uit 2017 in opdracht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat gebruikersreviews voor 72 procent meewegen tijdens het aankoopproces van consumenten. Vooral bij het kopen van elektrische apparaten spelen reviews een belangrijke rol. Consumenten lezen liever reviews dan dat ze de medewerkers of advertenties van bedrijven geloven. 

Reviews kunnen gaan over zowel producten als diensten. Bedrijven kunnen ook aan klanten om reviews vragen. Zo krijg je na een online aankoop af en toe een mailtje met de vraag of je je aangeschafte product of dienst wil beoordelen. Helaas blijkt dus uit recent onderzoek dat niet elk bedrijf zo te werk gaat. Er zijn ook bedrijven die reviews inkopen voor Google en Facebook of andere social media kanalen bij speciale bedrijven. Volgens zo’n speciaal bedrijf kopen ondernemers soms recensies omdat ze last hebben van negatieve reviews die bijvoorbeeld zijn geschreven door concurrenten. Omdat negatieve reviews niet zomaar weggaan komen bedrijven dan in de verleiding om positieve review te kopen. Maar hoe weet je dan of zo’n review “nep” is? 

Tips om reviews te beoordelen op echtheid
Het helemaal zeker weten kan je natuurlijk nooit, maar met deze handige weetjes en tips kom je een heel eind in het checken of reviews wel echt gebaseerd zijn op klantervaringen: 

  • Als je op social media een review tegenkomt die onbetrouwbaar lijkt is het wellicht handig om het profiel van de reviewer te bekijken. Schrijft deze persoon alleen maar (positieve of negatieve) reviews? Dan is het misschien een nepprofiel. 

  • Op sommige social media kanalen zoals Instagram is het verplicht om te vermelden of je gesponsord wordt voor een “review” post, zie je dus gesponsord staan, dan weet je dat het bedrijf deze persoon heeft betaald of een gratis product heeft gegeven om deze review te schrijven. 

  • Let ook op of de schrijver van de review het product (of de dienst) al lange tijd gebruikt of dat hij of zij deze pas net heeft ontvangen. In dat laatste geval heeft de schrijver van de review nog maar weinig ervaring met het product. 

  • Let goed op het taalgebruik. Het kan verdacht zijn als er bijvoorbeeld een onwijs lange type aanduiding van een product in de tekst staan of als bijvoorbeeld het serienummer en alles erbij staat. Ook als het lijkt of de review net van Google Translate geplukt is is dat verdacht. 

Helemaal zeker weet je natuurlijk nooit of een review eerlijk en echt is. Trek daarom altijd je eigen plan. Zijn er veel positieve reviews en voel jij je er nog steeds niet goed bij? Ga dan ook niet over tot aankoop. Tegenwoordig lijkt op internet alles mooier dan dat het echt is. 

 

Gerelateerde artikelen

Krijg inzicht in jouw concurrenten met deze bol.com tool

Mobiele bugs zorgen ervoor dat klanten niet kunnen kopen

Website maken in Venlo