Wanneer je bedrijf steeds succesvoller wordt is dat natuurlijk goed nieuws! Dit betekent niet alleen dat je meer winst maakt maar ook dat je klantenbestand snel groeit. Om al deze nieuwe klanten op te vangen en om je bedrijf nog verder te laten groeien is het verstandig om meer personeel aan te nemen. Dit is niet altijd een gemakkelijke opgave. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat de nieuwe werknemer bij de rest van het team past. Probeer te voorkomen dat sterke persoonlijkheden met elkaar botsen en laat duidelijk weten waar het bedrijf voor staat, wat de waarden en normen van het bedrijf zijn en wat je van een werknemer verwacht. Je kunt deze verwachtingen het beste naar voren laten komen in de vacature. Daarnaast kun je een lijstje opstellen met alle capaciteiten en ervaringen die je graag zou willen zien bij een nieuwe werknemer. Ben hier echter niet te streng mee; een te lange lijst kan potentiële goede werknemers afschrikken. Bovendien kun je het totale pakket van een kandidaat beter evalueren wanneer je een sollicitatiebrief en een curriculum vitae bekijkt. De mensen die positief opvallen kunnen vervolgens worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Tijdens dit gesprek zullen er persoonlijke vragen gesteld worden over hobby’s, ervaringen en uiteindelijk de motivatie. Het is aan te raden om de sollicitant aan te nemen waar je het beste onderbuikgevoel bij hebt. Een eerste indruk zegt vaak veel over iemand. Als je het sollicitatie proces liever uit wil besteden aan een ander bedrijf kan dit zeker. Een assessment bureau kan een assessment opstellen voor sollicitanten. Dit kan onder andere bestaan uit een test en een rollenspel. Alle antwoorden worden meegenomen in de uiteindelijke evaluatie van de kandidaten. Arbeidsdeskundig onderzoek toont aan welke werknemers en werkgevers bij elkaar passen. Op deze manier neem je altijd iemand aan die goed past binnen je bedrijfscultuur. |
https://www.loopbaannederland.nl/ |
